MERA PEAK 2022

31. 10. – 2. 11. – Cesta do civilizace

V pondělí jsme od kluků nedostali žádnou zprávu, což nás trochu zneklidnilo. Nakonec si užili volný den v Lukle. V úterý od nás, mě a Boba dostali zprda, protože se neohlásili, ale měli řádnou omluvu. Hned jak se dostali na WiFi psali a volali svým milovaným polovičkám.
Cestu z Lukly neměli však nijak lehkou. Tříhodinové zpoždění letadla bylo jen předehrou šestihodinové cestě v roztřepaném minibusu. Celý přesun shrnul Luděk ve dvou větách:

Po celodenním cestování, zpoždění a šílené cestě minibusem jsme v KTM ! Huraaa, jdeme se najíst! Bližší info s plným žaludkem.

Dalších psaných informací se nám nedostalo, zato obrazového materiálu požehnaně. Přikládám výběr fotek a na závěr prozradím, že kluci 5. 11. mají naplánovaný odlet z KTM, přílet do Prahy 6. 11.

30. 10. – Na odpis, ale v Lukle!

Dnes těstě před polednem přišlo hlášení od Toma Z.

Hlásím úspěšný a bolavý sestup do Lukly. Někteří již po téměř měsíci, osprchovaní v teplé vodě a s čepovaným pivkem v bříšku.

V itineráři mají na zítřek napsaný rezervní den v Lukle pro případ nepřízně počasí a nemožnost z Lukly odletět do Káthmándú. Detail k tomu, jestli zítra poletí nebo si dají ještě jeden den v horách nenapsali. Nicméně všichni třech týdnech mají dost. Někteří si dokonce na důkaz známky punku začali barvit nehty na palcích na nohou dočerna.

Přidávám další výběr fotek, které kluci během dneška poslali.

29. 10. – Lukla skoro na dohled

Předposlední den pochodu do Lukly mají kluci za sebou a přečkávají noc v Thuli Kharka ve výšce 4230 m n. m. Podle přijaté zprávy si zítra máknou, a kdo by čekal do kopce, tak se mílí.

Ahoj doma, vybojovali jsme dnes poslední stoupací etapu z Kote do Thuli Kharka ve 4230m, fakt sopka! Máme dost! Zítra 350 nahoru a 1900m dolu, do Lukly, ouvej!

Přejme klukům ať jim zítra neshoří stehna a v pořádku docupitají do cíle. Pak už jen zvládnout přeletět z Lukly do Káthmándú, užít si kulturu a 6. 11. bezpečně přistát v Praze na letišti.

28. 10. – Začátek cesty do Lukly

Kluci dnes opustili Khare a vydali se vstříc posledním třem dnům pochodování s těžkými bágly. Dnes reportoval Tom Zevel.

Ahoj, jsme všichni v pořádku v Kothe. Počasí pod mrakem, teď přesně nevím, bo je tma.

A protože byl na WiFi, tak poslal i pár krásných fotek. Zítra budou spát opět ve výšce nad 4000 m n. m., ale to by pro ně neměl být žádný problém.

27. 10. – Je posekáno!

Tom Mazur na vrcholu Mera Peak

Ano! I Tom vylezl nahoru a v pořádku se vrátil do Khare! Svědectví o druhé části podal Ondra Malý touto fotografií

Obrázek WhatsApp, 2022-10-27 v 09.01.00

Podle itineráře by kluci zítra měli sestoupit do Khote, a pak se za dva dny dostat do Lukly, kde budou chytat motorové orly, které by je hodili zpátky do Káthmándú. Ještě jednou gratulace ke všem výstupům a návratům. Jakmile budu mít další informace přidám sem. Lery

26. 10. – Druhá rána kapitána

Tom vyráží z Khare do HC.Zatímco summitníci a lyžaři odpočívají v Khare, dosud nehrající kapitán vstupuje na kolbiště. V 10:41 SEČ přišla na můj telefon SMS:

Zdravím z HC. Vše OK. Stan stojí. Občas poryvy. Teď klidněji. Jdu vařit. Ráno v 3:30 vyrazíme k vrcholu. Cítím se perfektně. Bude záležet na větru, kam nás pustí. Výstup se zdá být v zavětři. Mějte se.

Tom od naší rosničky Boba, který s ladností šlape Aleně Zárybnické na paty, dostal detailní předpověď počasí, tak ví s čím se bude potýkat. Držíme pěsti a doufáme v dopolední zprávu se sdělením, že Tom je v pořádku zpátky v Khare, ať už s vrcholem nebo bez.

Na závěr přidávám instruktážní video, jak se lyžuje v nadmořské výšce 6100 m. Dle Lukášových slov se to Sherpům moc líbilo.

25. 10. – Vrcholový den se vyvedl

Od brzkého rána nespím a čekám na oslavnou SMS nebo nějakou zprávu. V 10:47 našeho času přichází zpráva z Khare od Toma Mazura:

Všichni jsou zpět v pořádku v Khare. Vrchol dobyt!

Padá mi kámen ze srdce a zalívá ho radost z úspěchu kluků. Pak přichází vrcholová fotka s informací, že v 7:28 místního času stáli na vršku 6476 m vysokého Mera Peaku!

Tom, Luděk, Radim a Ondra na vrcholu Mera Peaku

Pak přichází i obsáhlejší reportáž expedičního náčelníka Luďka:

Zdar šéfredaktore, posílám info pro zvěř. Do HC jsme dorazili po dlouhé cestě sněhem. Je šílený, jako na obrázcích – stany nalepené na skalních stupních a terasách. My spali na sněhové plošině. Večer překrásné výhledy na himálajské velikány v zapadajícím slunci, to neomrzí! Jen ta noční teplota kolem -18 °C by mohla být příště lepší… Noc byla složitá, ve spacáku sice teplo, ale stany namrzly zevnitř, takže mírné sněžení a kapání na bolavou hlavu, tu měli skoro všichni. Budíček ve dvě hodiny, Šerpíci donesli horkou vodu s příchutí nafty a mastnými oky… Pobalili jsme se a při čelovkách začali stoupat tmou k vrcholu. Náš climbing Sherpa DzangBu byl příjemný, ale napálil hrozné tempo… každý rychlejší krok stojí dost síly a kyslíku… Po rozednění krásné výhledy, ale je to štreka. Všichni dost vyždímaní jsme dorazili na vrchol v 7:28. Foto máš. Krása! Radost! I nohy přestaly bolet… na chvíli… Viděli jsme ty himálajské krasavce jako na dlani! Teď už sedíme v Khare a řešíme další plány. Tom dá druhý pokus a my si tady ofrknem… Zdar, Luděk.

Tom Mazur si s sebou bere satelitní telefon, aby mohl poslat zprávu, jak mu to šlape v druhé vlně.

Skihimálajská sekce, tedy Lukáš Valkovič dosáhl výšky 6300 m n. m. a od 6100 m n. m. si užil jízdu v prašanu. Více k radosti nepotřeboval a také proto chybí na vrcholové fotce. Skvělý výkon, který si zaslouží poklonu!
Teď držme palce Tomovi a pokochejme se výběrem fotek od kluků.

24. 10. – High Camp

Kluci mírně změnili strategii, zatli zuby a vynechali základní tábor.

Dorazili jsme do high campu 5800 m. Byla to fuska! Tom M. to otocil nad bc, necitil se ok, stany postavene, varime. Videli jsme Everest s kamosema. Jsou krasni!

K vrcholu Mera Peaku podle plánu mají vyrazit ve 3.00 místního času, tak čekáme na další zprávu.

22. a 23. 10. – Dál a výš

(22. 10.) Ahoj, jsme v Khare a zaciname se naplno venovat Mera Peaku. Pocasi krasne a stabilni. Bobe pokracuj v predpovedich. Diky. Zitra aklimatizacni vystup do Mera La a technicka priprava v Khare. Dalsi dny se budou odvijet dle pocasi. Vsichni OK. Zdravime a libame.

Dnes (23. 10.) si kluci užívali přibývající výšku v Mera La (5430 m n. m. Brzy ráno si u mne objednali Boba s předpovědí počasí na další dny. Satelitní hovor Bob shrnul následovně.

Pisu po telefonatu s klukama. Dnes aklimatizacni vylet do 5.400. Vsichni zvladli a jsou ok. Zitra plan vystoupit do high campu a vynechat base camp. Tam prespat a brzy rano v utery kolem 3 vyrazit na kopec. Vsichni jsou v poradku, pocasi je do stredy ok. Vsichni jsou rozhodnuti jit podle svych individualnich podminek. Kdyby jim to neslo, obraci a vraci se v klidu dolu. Pocasi slunecno, nahore na kopci – 10 az – 15, vitr do 50 kmh. Vsechny vas moc pozdravuji, mysli na vas. Nelibaji jen sirotka Leryho, SNAD by mohli mit dnes na chvili wifi (snad…) jinak spojeni pres satelit. Zdar a silu vsem Bob

High camp se nachází ve výšce 5790 m n. m. Což je o trochu výše než dnešní aklimatizační výšlap do sedla pod základním táborem. Vzhledem k tří a půl hodinovému posunu mají kluci před půlnocí a nejspíše už spí. Držíme všem palce a novinky z kopce nahraju zítra večer. Lery

21. 10. – Aklimatizace pokračuje

Ahoj, jsme v Thangnak. Vše ok. Je krásně a užíváme si okolní himálajské velikány. Dali jsme si aklimatizační procházku nad jezero Tabai Tsho. Zdravíme

Zatím vše jde jako na drátkách a počasí do úterka vypadá dobře.

20. 10. – Šťastné shledání v Khote

Popravdě jsme trochu napjatí čekali na zprávu o tom, že Lukáš a ostatní kluci se potkali v Khote, protože Lukáš neměl možnost poslání zprávy přes satelitní telefon. Kámen nám spadl ze srdce, když se všichni kluci přihlásili přes What’s app. Pak následovala smršť fotek s jejíž částí se teď podělíme.

Zítra již v plném počtu vyrazí po Mera Peak treku do Tagnagu (4250 m n.m.)

Kluci zase budou mimo signál, takže veškeré informace budou podávat přes satelit.

19. 10. – Výhledy

Dnešní report od kluků.

Zdravíme z Panch Pokhari. Po cestě krásné a výhledy. 1. seznámeni se slečnou Mery (Mera Peak). Ted kosa a sněhové přeháňky. Vše OK. Bobe, díky za předpovědi 😉

Zítra by měli dorazit do Khote.

18. 10. – Rest day

Kluci si dnes dali plánovanou pauzu.

Ahoj. Dnes odpočinek. Prošli jsme se do 4000 m n. m., kde jsme si uvařili. Všichni OK. Bobe díky, pokračuj s předpověďmi, jsi naše jediná rosnička. Zítra pokračujeme.

Podle rozpisu Luďkova skupina to má dva dny do Khote, zatímco Lukáš by dnes večer měl spát ve výšce nad čtyři tisíce metrů nad mořem a do Khote dorazit již zítra. Další informace zveřejníme, jakmile přijde další satelitní SMS.

Zítřejší trasa Luďka a spol.

17. 10. – Začátek aklimatizace

Dnes jen krátce. Kluci dorazili do Cholemo Kharka ve výšce 3580 m n. m., kde si zítra dají aklimatizační rest day. Slovy Ondry takto:

Ahoj z Cholemo Kharka. Blížíme se do poradných hor. Zítra rest day, budeme tu 2 noci. Po týdnu ho potřebujeme my i Sherpíci. V Kothe budeme ve ČT večer. Bobe,  Kseft a Linda Vista. Díky za předáni, Ondra.

Lukáš v úterý v 6:00 místního času odlétá do Lukly, odkud s Lapa Sherpou hned vyběhnou do kopců. Pokud se úderné dvojce podaří do Khote dostat opravdu za dva dny, pak si Lukáš bude moct dát rest day, aby počkal na kluky. Předpokládám, že o Lukášovi uslyšíme, až za dva dny z Khote.

16. 10. – Zkrácený den

Nezdá se to, ale batohy nabírají na váze, i když se hoši snaží sežrat všechno jídlo, které nebudou potřebovat. Dnešní šlapací etapu si zkrátili a využili motorizovaného přesunu.

Našli jsme WifF. Jsme na konci dnešní šlapací trasy, dáváme ginger tea a čekáme na jeep, kterým si pomůžeme ke klášteru Boskom Gompa. Tu výpomoc uvítáme všichni, my i naši nosiči, kteří toho mají taky dost a chtěli by rest day. Bude, ale až pozítří…

Mezitím Lukáš v pořádku přistál v Káthmándú, našel Lapa Sherpu, který ho bude doprovázet na cestě do Khote, kde se připojí ke klukům. Bohužel došlo k menší změně plánu v Lukyho itineráři a namísto zítra do Lukly poletí v úterý ráno. Tak se pokusí dostat do Khote za dva dny.

Kluci zítra opět budou šplhat do výšin s cílem ve výšce 3580 m n. m.

15. 10. – WiFi ON

Vše jde zatím podle plánu, i když kluci zažili nemilé překvapení. Více v Luďkovu shrnutí prvních pěti dnů putování.

Ahoj, jen navážu na Leryho a Toma. Výstup do Salpa lodge se nám protáhnul o min 300 výškových metrů, protože původně zamýšlená lodge byla zavřená. 1800 výškových metrů na asi 7 km byl dosti záběr! A pak dnešní klesáni 1500 v. m. do vesnice Gudel. V Salpa lodge jsme spali v neskutečné díře, zato dnes si užijeme postýlek!!! Začíná servis nožiček, dosti ušlapaných. Ujídáme zásoby, ať toho netáhneme tolik… Cestou jsme navštívili malý klášter i s prohlídkou a taky místní „kliniku“ – to je ale na samostatnou kapitolu. Zítřejší cil je lodge vedle kláštera Boskom Gompa ve výšce kolem 2500 m. Teď už stoupáme do velkých hor!!!

Zítřejší etapa obsahuje sestup na dno údolí a následné stoupání. Hoši mají na zádech 17kg batohy, ale nemají právo si stěžovat. Jejich nosiči nosí 2x tolik.

Na cestu se také vydal Lukáš, který snad nezabloudil na dubaiském letišti a zítra přistane v Káthmándú. A protože kluci obsadili místní WiFi, tak dnešní report budete mít i s výběrem fotografií.

13. a 14. 10. – Nabírání výšky

Omluva za včerejší výpadek informace, dnes proto dávám dvě zprávy najednou. Lery

13. 10. Zdravíme z Phedi. Dnes polojasno a bez děstě. Vystoupali jsme z deštného pralesa. Vše OK. Zítra nás čeká ostrý výstup do Salpa Lodge v téměř 3000 m n. m. Ahoj!

14. 10. Jsme v Salpa Bhanjyang sedlo v 3350 m n. m. Vše ok. Náročný výstup. Vaříme. Počasí krásné. Zítra sestup do Gudelu. Bobe díky za počasí. Došlo.  Všechny zdravíme.

Zítra se do Nepálu, také vydává Lukáš Valkovič, který má trochu jiný itinerář než hoši, ale měli by se sejít asi za šest dnů v Khote, kde se trek skupiny napojuje na frekventovanou trasu Lukla – Mera Peak. Zítra by kluci taky měli dojít do civilizace, odkud nám snad pošlou i nějakou fotku a širší report předchozích třech dnů.

Plánovaná trasa na 15. 10.

12.10. – První den mimo civilizaci

Výprava má za sebou první trekový den. Stačilo málo a jsou bez jakéhokoliv spojení s civilizací, proto jsem od Toma Mazura obdržel první zprávu přes satelitní telefon.

Zdravíme slaměnky a slamáky z Gothe Bazar. Od letiště bez turistů. Dnes opravdový deštný prales za monzunu – krása. Všichni OK. Zítra pokračujeme do Phedi. Čus.

Zítra je čeká 12,5 km a cca 1200 výškových metrů. Phedi leží ve výšce 1562 m n. m., takže o aklimatizaci zatím nemůže být řeč. Trasu zaznačenou v mapě najdete na dalším řádku.

Na závěr krátká zpráva z domova. Lukáš V. dnes zkompletoval svou výbavu, že si vyzvedl stan a vařič u mne v HUDY, takže je připraven na sobotní přesun do Nepálu.

11.10. – Vstříc dobrodružství

Časný budíček, balení a cesta za dobrodružstvím. Hošani opustili Káthmándú a vydali se na cestu. Vše krásně shrnuje Luděk v reportáži.

Ahoj slaměnky a sirotci 😉, zkusím podat krátký raport z dnešního dne.
Budíček 5:15, vyčůrat, umýt, oblict a v 6:00 nasnídat. Stačí tato hloubka detailu…?!
6:30 jsme vyrazili na letiště, rozloučili se s Lakpou, ten bude doprovázet Lukiho. Na letišti měli asi málo stříbrné pásky na opravu letadla, proto hoďka zpozděni…
Let krásny, himálajští velikáni jsou na svých místech! Viz foto.

Himálajští velikáni

V Tumlingtaru jako v tropickém skleníku, vedro a vlhko, když se k tomu přidá typické aroma z hromad odpadku, vytvoří to celkový dojem. Dali jsme Dal Bath, naládovali se do Jeepu a absolvovali neskutečny trial přes snad metrové bahenní rygoly, vodu, šutry… kdo nezažil, neuvěří! Na konci této moto-vsuvky pouze s jedním defektem jsme nahodili na záda provizorní bágly a prošlapali se podél řeky malý kousek do Katike Ghat. Angkami domluvil hotel hned naproti visutému mostu. Cely zbytek odpoledne jsme třídili a přebalovali věci pro nosiče. Máme těch krámů víc, než je zdrávo, nebo málo nosičů. Angkami zapřáhnul i mladšího syna, tak nám to jakžtakž vyšlo. Večeříme nudle a chystáme se na spaní. Mírně se ochlazuje, tak to snad přežijeme. Dobrou.

Zítra by kluci měli ujít necelých 11 kilometrů do Gothe Bazaru a zatím i začít pozvolně stoupat.

WhatsApp Image 2022-10-11 at 14.00.50 WhatsApp Image 2022-10-11 at 13.57.30 (1)

10.10. – Přípravy a nákupy

Kluci se otužili v novém prostředí a dořešili vše potřebné pro jejich túru. Více detailů v Luďkově zprávě.

Ahoj všem doma, zatím se všechno vyvíjí podle planu. Máme permity a zítra ráno odlítáme vstříc dobrodružství směr Tumlingtar. Né,že by v KTM byla o dobrodružství nouze… Jedli jsme Dal Bath jako praví Nepálci, byli na koncertě local military kapely lidových písni, a taky jsme zvládli noční prochajdu přecpanýma uličkama KTM. Pivánko taky nemají špatný… Tak zatím, pokračovat bude Lery

Dnes odpoledne také proběhlo kontrolní spojení přes satelitní telefon. SMS přišla a telefonní hovor byl bez chyb. Brzy podám další hlášení.

8.-9.10. – Cesta z města

Po téměř dvaceti čtyř hodinové cestě kluci dosedli na letiště v Káthmándú. První stěžejní bod byl dosažen. Vše shrnul Luděk v jeho zprávě z letiště.

Zdravime z KTM, zvladli jsme vsechny nastrahy uredniku i nefungujicich vízomatů, jsme na hotelu, mame po prvnim breefingu s Angkamim a jeho synem Lakpou. Jdeme na véču  bude uvitaci dhal bat.

Kluci po uvítání v Káthmándú.

7.10. – Kluci mají sbaleno

Ač to okem pozorovatele vypadalo jako téměř nemožná věc, kluci si sbalili batohy do povinných limitů a těší se na cestu. Pro představu co je čeká v Nepálu přidávám panoramatický obrázek z Mapy.cz

Zvěř v Himálaji-pano_mapy.cz

Po úspěšné jarní recesistické expedici na fiktivní Mt. Beer se pár kusů Staroměstské Zvěře odhodlalo podniknout ještě i podzimní výpad, tentokrát do hor skutečně existujících. A aby tato podzimní expedice nezůstala úplně ve stínu dnes už pověstného Mt. Beeru, musí nynější akce mířit do pohoří nejvyššího. Pokud se vše podaří jak má, během našeho téměř čtyřtýdenního putování se, mimo jiné, podíváme z vršku Mera Peaku (6.462 m), jestli jsou mnohé z kopců zvučných jmen (od Everestu přes Makalu po Baruntse) na svých místech. Tento článek využíváme ke komunikaci s užší smečkou; proto to heslo. Veřejný report, jak to tam teď s těmi kopci vypadá, podáme v některém dalším článku.

Hore zdar a Namaste.

MeraPeak_2022-itinerary

Příspěvek byl publikován v rubrice Akce, Článek, Novinky, Reportáž a jeho autorem je Lery. Můžete si jeho odkaz uložit mezi své oblíbené záložky nebo ho sdílet s přáteli.

3 komentáře u „MERA PEAK 2022

1. Pánové, velká gratulace k vrcholu, moc vám to přeji. Vím, jak se cítíte, slza ukápla, mám za sebou Imja Tse (Island peak v roce 2011 je stále živý). Opakuji se, ale na začátku listopadu v barech v Kathmandu se mooc těším.